Jak uratować 100 kotów - wysterylizuj jednego

niedziela, 8 marca 2015

Opowieści źdźbłem i liściem pisane - Poznajcie kuprówkę

Witajcie. 
Jakiś czas temu miałam szczęście natknąć się na ślicznego owada którego nazwę znałam od dawna ale nie dane mi było wcześniej go spotkać. 
To było wczesne i ciepłe lato kilka sezonów temu. W Dziczy pomykałam wśród wybujałej roślinności z aparatem głodna ciekawych eksponatów. Pora dnia nie sprzyjała dobrym zdjęciom jako, że słonko było już wysoko i większość zdjęć miała przepalenia. Ale kto by się tam takimi drobiazgami przejmował. 
Zatem, przeczesywałam właśnie tylną część ogrodu zwaną "sadkiem" z racji, że kilkanaście lat temu był to sadek właśnie, a obecnie nie ma tam ani pół owocka (wszystko przeniesione na przód). I nagle wśród tej soczystej zieleni mignęło mi coś śnieżno białego. Pomkłam radośnie w kierunku tego bielusieńkiego czegoś i pysio mi się rozradował. 
 
Tak, to się okazała parka kuprówek. Ale na fotkach mam tylko samca bo samiczka zdecydowała się wcisnąć w szczelinę płotu. Były już chyba po figlach.   


 Spójrzcie jaki ma śliczny pysio.



To pospolicie występująca w całym kraju ćma. Jej kolorowe gąsienice żerują na liściach kilku gatunków naszych drzew - dębów, olch czy brzóz. Natomiast osobniki dorosłe nie jedzą absolutnie nic bo mają uwsteczniony narząd gębowy. Tyle o kuprówce. Żeby nie zanudzać:)
Oprócz tej ślicznej ćmy spotkałam tego dnia jeszcze kilka innych ciekawych owadów. Na przykład takiego oto chrząszcza. Pewnie wielu z was go spotkało.
To jest baldurek pręgowany.


 Osobnik dorosły wcina pyłek kwiatowy (ten akurat zajadał agrestowy), a jego dzieci wcinają drewno. 
Ot jaki miły gość. 
Spotkałam też upartego pasikonika który siedział na żywotniku i ruszyć się nie chciał. Gotów był bronić tej swojej gałązki jak jakiegoś skarbu.

 
Następnemu owadowi i jego kuzynom mam w planach poświęcić cały post ale na razie go pokarzę bo tego dnia go też spotkałam.
To muchówka z rodziny bzygowatych.

To Sphaerophoria scripta - pisałam o nim w pracy magisterskiej i dla tego bardzo go lubię.
A tu samica wojsiłki - fajna nazwa nie?
Oprócz tego mała dzika pszczółka
Motylek
Pająk
Mucha - moim zdaniem ładnie ubarwiona
I taki chrząszczyk malutki.
Na dziś to tyle, żeby nie zanudzać długimi tekstami. 
Idzie wiosna i mam plany. Jestem w trakcie ogromnej zmiany swojego życia i daje mi to ogromnego powera. 
Spokojnego tygodnia.
p.s
Dla zainteresowanych - te cycniki kupowałam na "nbielizna.pl" to nie jest żadna reklama ale pytały się niektóre z was.

34 komentarze:

  1. To białe to jest istne cudo ??
    Jakie śliczne , pierwszy raz w życiu widzę takiego pięknego owada :-)))

    Dziękuję Ci bardzo za tę infomację o cycnikach :-)))
    To ja się pytalam, muszę wypróbować ten sposób zakupu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli wiesz jak się zmierzyć to myślę, że to szybki i wygodny sposób...
      Prawda, że jest śliczna, uwielbiam ćmy, są kolorowe (no ta jest biała) i często bardzo kosmate. Pozdrawiam i uściski dla Misi

      Usuń
  2. Przepiękna ta kuprówka :)
    wszystkie owady piękne ujęte. Fajnie masz tam za swoim domem... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, gdyby to był mój dom... bywam w nim rzadko niestety. Jakbym tam spędzała każdy dzień to 10 blogów by nie nastarczyło na pomieszczenie zdjęć. Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Ten samczyk kuprowek powinien sluzyc jako wzor producentom pluszowych zabawek. Jak robactwa nie lubie, tak ten mi sie nawet podoba, jest w rzeczy samej slodki. :) Reszta sie nadaje do potraktowanie muchozolem. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam zaraz muchozolem... a motylek się nie podoba, a bzyczek o długiej nazwie? One nie gryzą one tylko pyłek jedzą a ich larwy mszyce wcinają.
      A co do kuprówki, to nie napisałam, że te włoski potrafią być drażniące...

      Usuń
  4. Fantastyczne zdjęcia!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kuprówka to miss wśród ciem!!! Wspaniale Ci pozowała! Piszesz że pospolita, a ja jeszcze jej nie widziałam:(
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele jest "pospolitych" owadów a ich nie widujemy bo się skubane pospolicie chowają:)

      Usuń
  5. Super kupróweczka :)))) Mamy w naszym kraju mnóstwo cudownych owadków, tylko trzeba je umieć widzieć :) W ubiegłym roku poznałam gąsienicę szczotecznicy szarawki, jest cudnym stworzonkiem, po prostu cudo natury, jak ten białasek powyżej ;)
    pozdrawiam Marysiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą, szczotecznicy nie znam - chętnie zaraz poczytam, może kiedyś się natknę.

      Usuń
  6. Kuprówka piękna:) Faktycznie ma przecudny ryjek:) Pająków dalej nie lubię :( Ale reszta owadów super, no i niesamowicie doprecyzowane zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wiesz, ja tego pająka to tak specjalnie dla ciebie przemyciłam:)

      Usuń
  7. Piękne zdjęcia a kuprówka jest przepiękna. Pająkom się nie przyglądałam bo jeszcze mi się przyśnią :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedziałam, że kuprówka się spodoba, wygląda ja kudłata panna młoda. Również Cię gorąco pozdrawiam.

      Usuń
  8. Cudowne zdjęcia :) Ta ćma, jak dla mnie, ma jakiś mord w oczach ;) Udanego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E tam... włoski jej się tak zaczesały ale ... może masz i rację, w końcu randkę im przerwałam, chociaż wyglądało na koniec zabawy to może liczył na jakąś repetę:)
      Tobie wzajemnie udanego i pełnego słońca tygodnia.

      Usuń
  9. Wspaniałe zdjęcia, ćma skradła moje serce :)) Pozdrawiam wiosennie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko Twoje serducho skradła, ja widzę, że tu sporo wielbicielek kuprówki:) Pozdrawiam.

      Usuń
  10. Prześliczne fotki.Biała ćma wygląda jak pluszaczek.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękny przegląd owadów i faktycznie z bliska są jeszcze ładniejsze:)motylek to rusałka kratkowiec:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że to kratkowiec, ale nie jest bohaterem postu więc nie chciało mi się pisać nazwy, a to ciekawe motyl o dwóch formach.

      Usuń
  12. Jak zwykle cudowne zdjęcia, a to małe puchate stworzonko, to aż się głaskać chce:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No głaskać nie polecam bo włoski są drażniące ponoć, mnie tam nic nie drażniło ale i też nie tuliłam. Pozdrawiam.

      Usuń
  13. Och jakie cudne te wojsiłki! Ta biały puszek, dmuchnąć i odleci:) Sliczne zdjęcia i zgadzam się z Tobą, mucha bardzo ładnie ubarwiona!
    Ciepło pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zwróciłam wcześniej uwagi na tę muchę ale potem tak spojrzałam i widzę jak ślicznie na zielono się mieni.

      Usuń
  14. :) Jak zwykle piękne pełne magi zdjęcia, ta ćma jest taka pusiata :) sympatyczna :) Co do muchy nie uważam by była ładna :P nie lubię ich bo mnie denerwują XD jak komary. Dlatego niech żyją pajączki i ptaszki co zjadają te paskudztwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, o gustach się dyskutuję, widywałam brzydsze muchy ale fakt - są wnerwiające:)

      Usuń
  15. Dotąd nie spotkałam się z kuprówkami. Interesujące i piękne owady. Dzięki, że mi je troszkę przybliżyłaś;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ćma wygląda jakby w futerko się ubrała :). Lubię też za owadami ganiać, a później mam czasami problem, jak się nazywa. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. te kuprówki to jak kawałeczki gęsiego pierza.... jak byłam mała, to z babcią trzeba było je "szkubać" na kołdry i poduszki.... cudne są :))
    pozdrawiam cieplutko Marysiu :))

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszystkie owady tu opisane bardzo mnie urzekły :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Prześliczne zdjęcia ! Pierwszy raz w życiu widzę taką uroczą ćmę !

    PS. Jakim sprzętem robisz fotki ?

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli podoba Ci się co piszę, lubisz spędzać czas przy moim blogu, daj mi o tym znać komentując. Dziękuję z całego serca.